Saturday, October 20, 2018

BBM3410/2018:Biar Gambar Berbicara


Assalammualaikum...

Terlebih dahuluaku ingin bercerita tentang tugas multimedia pada minggu ini. Pada minggu ini kami mendapat tugasan untuk menceritakan situasi melalui sekeping gambar. Tapi.. tak boleh sebarangan gambar untuk mengambarkan situasi. Tugasan kami adalah untuk mengambil gambar berdasarkan peribahasa. Kami ditugaskan untuk ambil 10 gambar berdasarkan 10 peribahasa. Contohnya laa kan, peribahasa kami salah satunya tentang rambang mata, haaa... kau kena melakonkan kau punya excited tu melalui reaksi muka dalam sekeping gambar. Ok laaa untuk yang peribahasa ni aku yang melakonkan ekspresi muka teruja tu. Tapi tak susah sangat rasanya sebab memang sifat semula jadi aku kalau jumpa benda-benda yang aku suka memang gitu laa ekspresi muka aku. Teruja tu tak boleh disimpan-simpan sikit. Ishhh..ishh..Okey untuk peribahasa yang lain-lain pula kawan-kawan yang lain lakonkan. Awal-awal lagi kami dah bahagi tugas. Okey laa peribahasa yang kami pilih ada 10 peribahasa, kejap aku senaraikan di bawah;

1. Makan Suap
2. Rambang Mata
3. Berat Tulang
4. Kera Sumbang
5. Halwa Telinga
6. Alas Perut
7. Kutu Embun
8. Patah Hati
9. Kaki Borak
10.Buruk Perut

Haaaa.. cukup 10 peribahasa. Inilah yang orang selalu kata biar gambar berbicara. Biar gambar bercerita dalam bahasa bisu yang hanya mampu difahami naluri. Hahhh gitew kau jahhh. Hahahha. Tapi kan, sememangnya kadang-kadang tak semua hal mampu terluahkan.. sama ada melalui lisan, tulisan mahupun isyarat tubuh. Tapi, satu hal yang tak mampu disembunyikan adalah ekpresi muka. Hahh.. yang tu laa yang akan mengambarkan hati, fikiran dan jiwa kita saat itu. Orang terdekat, orang yang kenal siapa diri kita pasti akan mudah meneka tembak perasaan kita waktu tu. Betul lak tu apa yang mereka serkap jarang. Hahahaha.. bertuah sebenarnya ada kawan-kawan macam gitu.. kawan-kawan aku pun macam tu weh... aku syak diorang pakai ilmu pak belalang weh.. ahli nujummmm... hahaha.. tak laa gurau jee.  




















Hahhh.. cuba teka mana satu dari setiap gambar-gambar ni mengambarkan peribahasa-peribahasa di atas... cer teka.. cer teka... huhuhu.. tak apa.. biarkan saja.. biar gambar berbicara..



No comments:

Post a Comment

BBM3410/18: Facebook

Assalammualaikum.. Pada minggu ini kami mendapat tugasan untuk post 2 gambar di fb. Tapi masa kelas hari isnin hari tu aku pulak ada viva,...