Saturday, October 20, 2018

BBM3410/18: Rohingya

Assalammualaikum...

Okey aku nak bercerita sikit tentang aktiviti aku mingu ni. Selalunya bila cuti hujung-hujung minggu ni aku laa yang paling malas nak ke mana-mana. Tapi, aku tertarik dengan satu program anjuran PEMBINA UPM. Program ini terawal-awal sekali adalah tentang pencarian fasilitator SOUL. Oleh itu bagi yang berminat untuk menjadi fasilitator Show Your Love To Rohingya (SOUL) perlu menghadiri rehearsal  dulu pada ahad minggu ni sebelum program yang sebenar ke sekolah pada ahad minggu depan. Nak tahu tak program apa ni? Program ni adalah satu program kesukarelawanan ke Sekolah Komuniti Rohingya Cheras pada 21 Oktober akan datang. Serius weh.. aku bukan laa seorang yang suka join program apa-apa. Program kolej pun aku tak join inikan pulak program-program lain. Tapi memang aku dah lama sertai persatuan Pembina UPM pun, sejak sem 1 lagi. Aku dapat banyak manfaat bila join persatuan ni, aku join usrah, aku join aktiviti-aktiviti kerohanian anjuran persatuan, riadah, macam-macam lagi laaa. Tapi kadang-kadang je laa aku join program, bak yang aku dah highlight kan sebelum ni, aku memang pemalas bab nak join program atau kem. Hahahaha.. dua hal tu aku liat sikit sebenarnya. Join usrah okey laa aku suka sebab tertutup dan tak melibatkan aktiviti luar. Okey berbalik pada program di atas.

Sebenarnya, jujur aku cakap.. aku teringin nak mendekati kanak-kanak Rohingya ni sebenarnya. Selama ni aku tengok di tv baca di akhbar, tak habis-habis aku punya mulut kesian.. kesiann.. jadi bila dapat peluang ni aku tak nak lepaskan laa weh. Aku nak cuba selami derita mereka. Budak-budak ni masih mentah weh, tapi dah macam-macan peristiwa pahit terjadi dalam hidup mereka. Pernah anak-anak negara kita lihat pembunuhan di depan mata? Pernah anak-anak negara kita melihat kematian depan mata, tido dengan manyat yang bergelempangan dalam bot, melihat ibu, kakak dirogol, ayah, abang, adik dibunuh. Serius weh aku cakap.. aku kagumi mereka. Tekad diorang kuat untuk berjuang hidup, mereka hanya menumpang di negara kita, kem untuk mereka pun terletak terceruk mendalam ke dalam hutan. Aku kasihan melihat anak-anak kecil tu.. sekolah rendah kami pergi nanti pun hanya sekadar mempunyai 50 pelajar dan 3 orang staf. Tujuan kami pergi nanti pun sebenarnya untuk menyatuni mereka, bermain dengan kanak-kanak itu dan membuatkan mereka gembira.

Untuk pembahagian tugas fasilitator bagi program ini, aku dalam bidang aktiviti. Jadi aku akan lebih banyak masa dengan budak-budak ni di padang. Aktiviti-aktiviti kami cuma permainan yang mudah-mudah je. Saja... memang matlamat kami pun untuk membuat mereka enjoy dan bergembira dengan kami bermain aktiviti-aktiviti riadah. Aku harap program kami pada ahad 21 oktober nanti berjalan lancr lah. Semoga segalanya dipermudahkan Allah dan berjalan dengan baik seperti diharapkan. Aminnn... 





No comments:

Post a Comment

BBM3410/18: Facebook

Assalammualaikum.. Pada minggu ini kami mendapat tugasan untuk post 2 gambar di fb. Tapi masa kelas hari isnin hari tu aku pulak ada viva,...